Vild med ORDs festivalplakater – en historie i billeder

Posted by | 04/01/2017 | Nyheder | No Comments

Bare balder, franske katte og scener fra paradis. Vild med ORD har i årenes løb haft mange forskellige motiver på plakaten for at annoncere litteraturfestivalens årlige tilbagevenden i Aarhus.

Helt tilbage i 2008 lød startskuddet til, at det skrevne ord skulle hyldes årligt i Aarhus. Smilets By skulle have sin egen litteraturfestival, og navnet blev Vild med ORD. Forud for, at arrangementet kunne løbe af stablen, lå mange praktiske arbejdsopgaver. En af dem var spørgsmålet om den visuelle identitet. Lige så vigtigt var det at finde frem til den som det var at organisere den gennemgående frivillig indsats og engagementet fra de læseglade aarhusianere.

For hvordan formidler man en litteraturfestival rent grafisk?

Siden litteraturfestivalens spæde start i 2009 har festivalplakaterne for Vild med ORD ændret sig markant over årene. Den grafiske udvikling har ført til både spændende, vovede og eksperimenterende resultater. Fælles for plakaterne har været ønsket om at placere litteraturen i øjenhøjde med aarhusianerne i gadebilledet, samt at opfordre byens beboere til at spendere et par timer i selskab med lokale og udelandske digtere og forfattere eller stifte bekendtskab med ukendte eller kendte litterære værker.

I 2009 var den første plakat parat til at indtage det midtjyske byrum, hvor reklamebureauet Par No 1 stod bag. Ordet var i fokus og dette blev (bogstaveligt talt) fremhævet sort på hvidt i et meget enkelt, men ligetil typografisk design.

Det følgende år stod samme reklamebureau for en ny plakatserie, der denne gang havde blik for forfatternes ansigter i en nærmest Warholsk stil. Et ønske om at gå bagom og i dybden med de optrædende individers litterære værker og personligheder blev visuelt signaleret i 2010.

I 2011 var det følgelig reklamebureauet MeMeMe (i dag kendt som Vulkan), som overtog opgaven. Vild med ORDs visuelle identitet blev opdateret med et skapere udtryk. På plakaterne var uddrag fra litterære værker grafisk optegnet i selve ansigtskonturerne af udvalgte forfattere fra årets program. Denne gang var fokus at gøre det designmæssige udtryk mere stramt, men stadig at have teksten i centrum som det bærende element.

Forfattertattoos og kærlighed til litteraturen

Året efter, i 2012, skabte Vild med ORD en plakat, som gik hen og fik megen spalteplads i pressen. Med en formfuldendt kvindes bagdel og barm tatoveret med Jørgen Leths navn fik Vild med ORD skabt både omtale og vækket opsigt omkring Aarhus’ litteraturfestival, f.eks. i Ekstra Bladet.

Christina Faaborg var presseansvarlig for Vild med ORD på daværende tidspunkt og beskriver styregruppens tanker omkring valget for at bevæge sig i retningen af letpåklædte damer med tilhørende forfattertatoveringer:

”Vi havde i flere år haft et meget grafisk udtryk på plakaterne for Vild med ORD og ofte med rigtig meget tekst, og jeg ville derfor gerne prøve noget andet. Noget, som ikke var så forventeligt i forhold til en litteraturfestival og noget, som ville vække lidt opsigt i gadebilledet, da det var vores primære mulighed for eksponering.”

”I forhold til Jørgen Leth-plakaterne valgte vi et tema, der hed ‘kærlighed til litteraturen’ og hvor langt man vil gå for denne kærlighed. Vi skævede til andre populærgenrer såsom musikkens verden, hvor det er populært at gå med, f.eks. idol T-shirts eller bare samme tøjstil som idolet. Hvad kunne man gøre, som virkelig viste en endegyldig kærlighed til en forfatter? Man kunne få en tatovering. Vi valgte Jørgen Leth, fordi han er en person alle kender, fordi han signalerer noget både provokerende, men også kunstnerisk, som jo faktisk er en stor del af litteraturens grænseverden. At tatoveringen skulle være på et bryst og en balle, skulle både være med til at få folk til at dreje hovedet (vi husker vel f.eks. de velkendte CULT-plakater) og jeg fortryder måske, vi ikke gjorde det endda en lille smule mere nøgent. Men de fleste syntes dog den ramte en fin balance. Derudover skulle det også signalere, at tatoveringen var et skjult sted, som en slags hemmelig kærlighed til forfatteren.”

Den hengemte kærlighed til litterære hjerteknusere og den grafiske profilering bar utvivlsomt frugt – Jørgen Leth var nemlig én af de forfattere, som udgjorde et punkt i programmet, og han tog selv eksemplarer af plakaterne med hjem med et smil på læben.

Mere afdæmpet i sit emnevalg var plakaten til Børnenes Bogdag samme år, Vild med ORDs dag dedikeret til det aarhusianske børnepublikum, skabt af illustrator Martin Røes:

vild-med-ord-plakat-bornenes-bogdag-2012Logoet til Børnenes Bogdag 2012 af Martin Røes

”Logoet er tænkt som en transformer, der vil kunne appellere til målgruppen; den er en form for personificering og levendegørelse af bøgerne og litteraturen. Hans krop er bygget op af bøger og hovedet er en boghylde med de to BB for Børnenes Bogdag som bogstøtter. Samtidig er det et forsøg på en humoristisk henvisning til Leonardo da Vincis idealtegning af en mand, som udstrakt passer til kvadratet i cirklen. Han sidder lidt i spænd mellem V’et i det cirkulære logo for dels at skabe en visuel sammenhæng – dels for at skabe en dynamik, hvor denne transformer-robotbogmand sidder lidt på lur, og måske også jagt og er kravlet ind i logoet, i den litterære VMO-verden.”

Frugt og fristelse i paradis

Frugt blev det beskrivende ord for plakaterne i 2013, hvor Syndefaldsmyten og det fristende æble blev inspiration for plakatmotivet. Med en markant gul baggrund og den nøgne Adam og Eva placeret i forgrunden var der både et æble – og en lige så fristende bog at finde i Evas hænder. Plakaterne fik omtale bl.a. på Bibelselskabets hjemmeside, hvor de bibelske forfædres moderne portrættering blev diskuteret.

I forhold til valget af historien om de første skabte mennesker pointerer Christina Faaborg, at det på samme måde var tanken om, hvordan man kan få folk til at tale om en litteraturfestival, der udgjorde udgangspunktet for plakaten i 2013:

”I forhold til Adam og Eva fortsatte vi lidt i samme tråd, men mere med en tanke om at bruge en velkendt myte om at blive forført at noget lækkert og sætte bogen ind som element i stedet for. Også for at vise, at bøger ikke er kedelige. At bøger er direkte, grænseoverskridende og i princippet uden censur. Igen fik vi mulighed for at arbejde med nøgenhed og vi talte meget om, hvor nøgent det egentlig skulle være. Vi valgte en både lødig version, som kunne bruges til Facebook, men også en version med bryster, som igen kunne vække opsigt i gadebilledet. Jeg mener kampagnen vakte lidt røre på nogle kristne blogs, hvor spørgsmålet blev stillet, om man kunne rent etisk lave om på det oprindelige billede. Samtidig legede vi her også lidt med farverne. Den gule farve har jo både masser af symbolværdi, men lyser også op i gadebilledet og danner ramme om Adam og Eva-figuren.”

Også i 2013 skabte Martin Røes plakaten for Børnenes Bogdag, hvor han havde temaet omhandlende Adam og Eva at lade sig inspirere af:

”Voksenplakaten er en nøgen kvinde og en nøgen mand fotograferet med en bog imellem sig i stedet for et æble. Derfor skulle jeg lave en tegning henvendt til målgruppen tweens af to børn a la Adam og Eva, som på samme måde holder en bog imellem sig i stedet for et æble. Slangen i Kundskabens Træ læser dem en historie og er selv opslugt af bogen – i stedet for at lokke dem med et æble gøres de interesserede i læsning, og det bliver derved en ny udgave af historien om Syndefaldet i form af det kendte æble. De forvises ikke, men læser under træet – selv slangen er opslugt. Men en slange symboliserer jo stadig det onde. Derfor har jeg gjort den cool og gangster-agtig og givet den mørke Ray Bans på. Børnene er blevet til nogle moderne Adam og Eva med visuel inspiration fra Pokémon. Det uskyldige versus den skyldige slange. Slangen kan symbolisere litteraturen, en skolelærer, en far eller en mor, der vil lokke sine børn ind i læsningens verden.”

Vild med ORDs plakater i 2012 og 2013 havde tilfælles at de rent visuelt og indholdsmæssigt kredsede om nøgenhed som fristende eller syndigt og samtidig synliggjorde forholdet til det skrevne ord på enten selve kroppen eller i form af fristelsen ved at lade sig fortabe i bøgernes verden. Sammen skubbede de til ideen om, hvordan en litteraturfestival kan profilere sig selv i sin visuelle identitet.

Katten var Frankrig for mig’

Væk var bar hud og lokkende slanger da litteraturplakaten for 2014 fandt sit endelige udtryk. Dette år havde det franske tema som inspirationskilde. Billedkunstneren Tine Gjessø løb med sejren i en afholdt plakatkonkurrence. Med udgangspunkt i den berømte Le Chat Noir-plakat, illustreret af Theophile-Alexandré Steinlen, lod Tine Gjessø sig inspirere af, hvad der fungerer ikonisk rent grafisk og hvad der for hende signalerede ’franskhed’:

”Min tegneprocess begynder oftest med et billede/foto/en stil, der fanger mig. Da det var fransk tema det år, kom denne kat på nethinden:

le-chat-noir-steinlein-i7896

Chat Noir-plakaten af Theophile-Alexandré Steinlen (1896)

”Denne type plakater fra La Belle Epoche er meget ikonisk forbundet med Frankrig og Paris. Katten var Frankrig for mig, og for at linke den til bogfestivalen, kom ideen med at forme katten af ord og sætninger, flere af dem taget fra bøger og bogtitler. De farvede runde former brugte jeg ofte i mine tegninger i den periode, og de fungerede selvsagt med logoet:

forste-udkast-2014-vmo

Tine Gjessøs første udkast til Vild med ORDs plakat 2014

Plakaten endte ultimativt med at få en blå baggrundsfarve, som ønsket af styregruppen:

”Den udfordrende del ved at lave bestillingsarbejde er, at der ofte kommer ønsker til ændringer.”

Efter grafiske justeringer var det endelige resultat klar til at blive set i Aarhus.

Fremtid og Modsætninger på plakaten

2015 bød på Fremtiden som sit tema. Programmet handlede om morgendagens litteratur, som blev eksemplificeret i en orangerød cirkel – solen, der står op over en ny dag. Cirklen blev overlappet med Vild med ORDs logo. Temaet kredsede om de digitale muligheder for at præsentere skønlitteraturen på en helt ny måde.

Debutanter og nye litterære stemmer var derfor også velrepræsenteret på festivalen, der for første gang blev afholdt i nye rammer på DOKK1, Aarhus’ kultur- og mediehus.

I 2016 stod Vild med ORD i Modsætningernes tegn. Krig og fred, følelser og fornuft var modsætningspar, der blev arbejdet med i programmet og planlægning af festivalen.

Grafisk designer Pernille Kjær Pedersen var inde over plakaterne fra 2015 og 2016, der begge havde Vild med ORDs logo som et bærende grafisk element. Det tekniske arbejde med plakaterne fra både 2015 og 2016 var defineret af en punktopdelt arbejdsproces præget af udkast-respons:

”Når jeg skal i gang med et kreativt projekt, og især en plakat, der skal bruges til et event, samler jeg allerførst alle de elementer, der skal være på plakaten, altså info, billeder og/eller illustrationer, og finder ud af, hvilke farver, der skal bruges. Herefter begynder jeg at lege med farver og former og hvordan, det hele skal stå på plakaten. Det er vigtigt, at de vigtigste informationer er de mest synlige, så man ikke misser tid og sted, og måske er lidt i tvivl om, at det er en plakat til et event. Når jeg har lavet mit første udkast, sender jeg det i korrektur og får feedback – på den måde er det et samarbejde at få en plakat lavet. ”

Vild med ORD har siden sin start bevæget sig stilmæssigt i forskellige retninger igennem årene med forskellige festivalplakater, der alle har haft deres helt egne unikke motiv. 2017 byder igen på en ny plakat, og det skal blive spændende at følge, hvilke frisktrykte festivalplakater, der fremover vil indtage Smilets By.